Jaarverslag Darts Bond Midden Nederland 2017

Inleiding
Dit jaarverslag is een beknopte weergave van alle zaken die zich het afgelopen jaar hebben afgespeeld binnen Darts Bond Midden Nederland. Het jaarverslag betreft de tweede helft van seizoen 2016/2017 en de eerste helft van seizoen 2017/2018.

Het bestuur
Begin 2017 werd het bestuur gevormd door 5 bestuursleden. Tijdens de ALV van 23 mei 2017 zijn Renee Langevoort en Frances van Kooten gekozen als bestuurslid, zij hebben binnen het bestuur respectievelijk de functie van penningmeester en secretaris op zich genomen.
Het bestuur bestond op 31 december 2017 uit:
Voorzitter : Martin Dekker
Penningmeester : Renee van Langevoort
Secretaris : Frances van Kooten
Overige leden : Rene van Stipriaan
: Arjan Luijendijk
: Stefan Roelfsema
Verder zijn er vele vrijwilligers actief in de diverse disciplines.

Bondskantoor
Sinds september 2012 is het kantoor van de Darts Bond Midden Nederland, waar men over een eigen bondsruimte welke behalve een kantoorgedeelte ook een vergaderzaal bevat, gehuisvest in een modern bedrijfsverzamelpand in Utrecht. Het kantoor wordt bezet door een parttime kracht, Jenneke Janssen die vele secretariële en administratieve taken uit handen neemt, waardoor het bestuur ontlast wordt van deze dagelijkse zaken en zich alleen met supervisie over deze zaken hoeft bezig te houden.

Ledenadministratie
De volledige administratie draait op Microsoft Access. Eén van de vrijwilligers, Rene van Stipriaan, is verantwoordelijk voor de nodige updates en nieuwe toepassingsmogelijkheden. Het systeem wordt continu bijgewerkt om aan de vraag van de gebruikers te kunnen blijven voldoen. Onze bondsmedewerkster is verantwoordelijk voor de invoer en uitvoer van de ledenadministratie, Carol Bakker heeft een dependance voor het afgeven van spelerspassen voor de regio noord.

Voor de informatiebehoefte van de competitieleiders is de in 2004 in gebruik genomen online applicatie nog altijd naar tevredenheid beschikbaar. Deze applicatie wordt regelmatig bijgewerkt en nieuwe functionaliteiten worden bijgevoegd.

Het ledenaantal van de DBMN heeft een kleine daling gekend bij de start van een nieuw seizoen. Waar seizoen 2016/2017 werd afgesloten met 2571 actieve leden, werd 2017/2018 begonnen met iets meer dan 2350 leden. Op 31 december telde de DBMN 2452 leden, waarvan 2260 heren, 170 dames en 20 junioren en 2 meisjes. Het totaal aantal buitengewone leden staat op 17, zij vertegenwoordigen in totaal ruim 560 leden.

Dartsmaggezien
Het Dartsmaggezien is het officiële orgaan van DBMN dat aan alle leden wordt uitgereikt. Het blad wordt uitgegeven in A4 formaat in PDF formaat. Het afgelopen jaar telde het Dartsmaggezien 1 uitgaven. De DBMN streeft ernaar een kwalitatief hoogwaardig verenigingsblad neer te zetten. De voornaamste informatie uitwisseling gebeurt via de website.

Internet
De website van DBMN blijft druk bezocht door een behoorlijk deel van de leden. Velen beperken zich tot het bekijken van de uitslagen en standen, maar ook zijn er personen die actief deelnemen aan allerlei discussies op het forum op de site. Actieve deelname aan de site is uitsluitend bestemd voor leden van DBMN. Een groot deel van de site is daarom alleen benaderbaar na autorisatie (d.m.v. een password en inlognaam).

Invoeren van de uitslagen wordt compleet online gedaan door de captains. De wedstrijdleiders controleren deze en accorderen de wedstrijdformulieren. Ook de bekercompetitie wordt compleet digitaal verwerkt.

Jeugd
De DBMN organiseert evenementen om jeugd bekend te maken met de dartsport.

Baancontrole
De baancontrole is in het jaar 2017 goed verlopen. Er was weer een kleine aanwas nieuwe locaties en deze zijn allemaal gecontroleerd. De meeste gebreken die men tegenkwam konden ter plaatse door de baancontroleurs worden verholpen. Indien de werkzaamheden niet ter plaatse konden plaatsvinden, werd er direct in overleg met de captain een herkeuring afgesproken. Een belangrijk doel voor de baancontrolecommissie in 2018 is het herkeuren van in het (verre) verleden gekeurde locaties. Er zijn 2 nieuwe baancontroleurs toegetreden.

Wedstrijdcontrole
De wedstrijdcontrole is in 2017 zeer sporadisch uitgevoerd. Het doel is dan ook om hier in 2018 uitgebreid vervolg aan te gegeven.